"Jos korjaisit vain yhden asian – mikä se olisi?"

Toimi näin:

Arvioi jokainen väittämä asteikolla 1–5. Katso, mihin kohtaan kertyy korkeimmat pisteet

Kuuntele siihen teemaan liittyvä tallenne (linkit alla).

Jos haluat, tiimini rakentaa prosessin mielellään sinulle valmiiksi!

Arvioi jokainen väittämä asteikolla:
1 = Ei pidä lainkaan paikkaansa
5 = Täysin totta

1. Myynti & Markkinointi

☐ En tiedä miten teen katselijoista maksavia asiakkaita
☐ Palveluni myyminen ei ole minulle helppoa ja en tiedä miten se tapahtuu
☐ Myynti ja markkinointi ei tapahdu järjestelmällisesti, vaan fiiliksen tai kiireen mukaan

Jos pisteet ovat korkeat:
Myynti ja markkinointi eivät perustu selkeään järjestelmään – ja se näkyy joko tuloksessa, uupumisessa tai jatkuvassa epävarmuudessa. Kun prosessi on kunnossa, myynti ei tunnu tyrkyttämiseltä – vaan palvelulta. Älä tee mitään muuta kuin laita tämä prosessi kuntoon.

2. Tuotteistaminen

☐ Asiakas ei saa selkeästi kiinni siitä, mitä tapahtuu missäkin vaiheessa
☐ Minulla ei ole tarkkaa rakennetta tai polkua, jonka mukaan asiakas etenee
☐ En ole varma, mikä osa palvelustani tuottaa oikeasti eniten hyötyä asiakkaalle

Jos nämä osuivat:
Tuote on liian epämääräinen. Asiakas ei osta epäselvää – ja sinulle jää epävarmuus mitä myydään, miten sitä tehdään ja mistä tulos syntyy. Kun tuotteistus on kunnossa, kaikki muu helpottuu: myynti, viestintä, hinnoittelu ja aikataulutus.

3. Asiakasviestintä & Ajanvaraus

☐ Jos olen päivänkin poissa, kukaan ei vastaa asiakasviesteihin
☐ Joudun lähettämään useita viestejä saadakseni sovittua tapaamiset – asiakkaiden ja tiimin kanssa
☐ Asiakkaat joutuvat kyselemään perään, koska tieto ei liiku ajallaan

Jos sait näissä korkeat pisteet:
Asiakasviestintä ja kalenterinhallinta eivät perustu selkeään malliin. Tämä syö aikaa ja luo virheitä. Tässä voisi olla ensimmäinen prosessi, joka kannattaa rakentaa uudelleen.

4. Laskutus & Kassavirta

☐ Laskutus ei seuraa tehtyä työtä – osa tuloista jää saamatta
☐ Teen töitä iltaisin ja öisin, jotta pysyn arjen perässä
☐ Karhuaminen unohtuu tai tuntuu epämiellyttävältä

Jos nämä osuivat:
Raha ei liiku suhteessa työn määrään. Laskutuksen prosessi tai priorisointi vuotaa. Tässä on usein nopein vipu parempaan kassaan – ja pienempään kuormaan.

5. Työnjako & Toistuvuus

☐ Tiimi ei tiedä kuka tekee mitä – ja kysyy jatkuvasti minulta
☐ Minun on vaikea löytää pätevää henkilöstöä - varsinkin jos kyseessä on kiire tai täytyy löytää sijainen
☐ Koen henkilöstöjohtamisen raskaaksi ja vaikeaksi tehtäväksi

Jos nämä kolahtivat:
Työnjako ei ole näkyvä eikä toistuva työ tapahdu automaattisesti. Tämä johtaa päätösväsymykseen ja jatkuvaan valvontaan. Päädyt itse sammuttamaan tulipaloja jotta asiakkaat tulee palveltua.

6. Perehdytys & Ulkoistus

☐ Perehdytyksestä huolimatta työntekijät tai alihankkijat toimivat miten sattuu
☐ Haluaisin antaa vastuuta pois – mutta pelkään että laatu kärsii
☐ Joka kerta kun perehdytän uutta henkilöä aloitan tyhjästä

Jos nämä tuntuvat tutuilta:
Et voi luottaa ulkoistukseen tai tiimiin, koska malli puuttuu – tai kokemukset ovat olleet huonoja. Tässä voi olla emotionaalinen este, joka estää kasvun.

7. Poissaolo & Hallinnan tunne

☐ Jos olen poissa, asiat jäävät kesken tai menevät pieleen
☐ En uskalla irrottaa, koska pelkään että kaikki kaatuu
☐ En edes haaveile lomasta, koska se ei kuitenkaan onnistu

Jos tämä osio osui:
Toiminta ei ole kenenkään muun käsissä. Tämä on kaikkein raskain tilanne – ja tärkein osoitus siitä, että prosessien rakentamiselle on kiire.

Ja mitä nyt tehdään? Kuuntele tallenteet

Klikkaa alta ja kuuntele se tallenne, jonka aihealueessa sait korkeimmat pisteet.

💬 Haluatko että tämä ei jää suunnitelmaksi?

Jos haluat, tiimini rakentaa tämän mallin valmiiksi – niin että yrityksesi toimii, vaikka sinä et olisi aina paikalla.

Avaimet käteen. Sinä teet päätökset. Me hoidamme loput.

Varaa aika kartoitustapaamiseen
Lue Hallittu vastuunsiirto -mallista

Tarvitko buustia myyntiin?

Tässä opvat suosittelemani tahot, joilta kannattaa pyytää neuvoa myyntiin.

Tutustu Marianne Lehikoinen: Smart Mentoring
Tutustu Petri Pyymäki: B2B myynti