"Jos korjaisit vain yhden asian – mikä se olisi?"
Toimi näin:
Arvioi jokainen väittämä asteikolla 1–5. Katso, mihin kohtaan kertyy korkeimmat pisteet
Kuuntele siihen teemaan liittyvä tallenne (linkit alla).
Jos haluat, tiimini rakentaa prosessin mielellään sinulle valmiiksi!
Arvioi jokainen väittämä asteikolla:
1 = Ei pidä lainkaan paikkaansa
5 = Täysin totta
1. Myynti & Markkinointi
☐ En tiedä miten teen katselijoista maksavia asiakkaita
☐ Palveluni myyminen ei ole minulle helppoa ja en tiedä miten se tapahtuu
☐ Myynti ja markkinointi ei tapahdu järjestelmällisesti, vaan fiiliksen tai kiireen mukaan
Jos pisteet ovat korkeat:
Myynti ja markkinointi eivät perustu selkeään järjestelmään – ja se näkyy joko tuloksessa, uupumisessa tai jatkuvassa epävarmuudessa. Kun prosessi on kunnossa, myynti ei tunnu tyrkyttämiseltä – vaan palvelulta. Älä tee mitään muuta kuin laita tämä prosessi kuntoon.
2. Tuotteistaminen
☐ Asiakas ei saa selkeästi kiinni siitä, mitä tapahtuu missäkin vaiheessa
☐ Minulla ei ole tarkkaa rakennetta tai polkua, jonka mukaan asiakas etenee
☐ En ole varma, mikä osa palvelustani tuottaa oikeasti eniten hyötyä asiakkaalle
Jos nämä osuivat:
Tuote on liian epämääräinen. Asiakas ei osta epäselvää – ja sinulle jää epävarmuus mitä myydään, miten sitä tehdään ja mistä tulos syntyy. Kun tuotteistus on kunnossa, kaikki muu helpottuu: myynti, viestintä, hinnoittelu ja aikataulutus.
3. Asiakasviestintä & Ajanvaraus
☐ Jos olen päivänkin poissa, kukaan ei vastaa asiakasviesteihin
☐ Joudun lähettämään useita viestejä saadakseni sovittua tapaamiset – asiakkaiden ja tiimin kanssa
☐ Asiakkaat joutuvat kyselemään perään, koska tieto ei liiku ajallaan
Jos sait näissä korkeat pisteet:
Asiakasviestintä ja kalenterinhallinta eivät perustu selkeään malliin. Tämä syö aikaa ja luo virheitä. Tässä voisi olla ensimmäinen prosessi, joka kannattaa rakentaa uudelleen.
4. Laskutus & Kassavirta
☐ Laskutus ei seuraa tehtyä työtä – osa tuloista jää saamatta
☐ Teen töitä iltaisin ja öisin, jotta pysyn arjen perässä
☐ Karhuaminen unohtuu tai tuntuu epämiellyttävältä
Jos nämä osuivat:
Raha ei liiku suhteessa työn määrään. Laskutuksen prosessi tai priorisointi vuotaa. Tässä on usein nopein vipu parempaan kassaan – ja pienempään kuormaan.
5. Työnjako & Toistuvuus
☐ Tiimi ei tiedä kuka tekee mitä – ja kysyy jatkuvasti minulta
☐ Minun on vaikea löytää pätevää henkilöstöä - varsinkin jos kyseessä on kiire tai täytyy löytää sijainen
☐ Koen henkilöstöjohtamisen raskaaksi ja vaikeaksi tehtäväksi
Jos nämä kolahtivat:
Työnjako ei ole näkyvä eikä toistuva työ tapahdu automaattisesti. Tämä johtaa päätösväsymykseen ja jatkuvaan valvontaan. Päädyt itse sammuttamaan tulipaloja jotta asiakkaat tulee palveltua.
6. Perehdytys & Ulkoistus
☐ Perehdytyksestä huolimatta työntekijät tai alihankkijat toimivat miten sattuu
☐ Haluaisin antaa vastuuta pois – mutta pelkään että laatu kärsii
☐ Joka kerta kun perehdytän uutta henkilöä aloitan tyhjästä
Jos nämä tuntuvat tutuilta:
Et voi luottaa ulkoistukseen tai tiimiin, koska malli puuttuu – tai kokemukset ovat olleet huonoja. Tässä voi olla emotionaalinen este, joka estää kasvun.
7. Poissaolo & Hallinnan tunne
☐ Jos olen poissa, asiat jäävät kesken tai menevät pieleen
☐ En uskalla irrottaa, koska pelkään että kaikki kaatuu
☐ En edes haaveile lomasta, koska se ei kuitenkaan onnistu
Jos tämä osio osui:
Toiminta ei ole kenenkään muun käsissä. Tämä on kaikkein raskain tilanne – ja tärkein osoitus siitä, että prosessien rakentamiselle on kiire.
Ja mitä nyt tehdään? Kuuntele tallenteet
Klikkaa alta ja kuuntele se tallenne, jonka aihealueessa sait korkeimmat pisteet.
💬 Haluatko että tämä ei jää suunnitelmaksi?
Jos haluat, tiimini rakentaa tämän mallin valmiiksi – niin että yrityksesi toimii, vaikka sinä et olisi aina paikalla.
Avaimet käteen. Sinä teet päätökset. Me hoidamme loput.
Tarvitko buustia myyntiin?
Tässä opvat suosittelemani tahot, joilta kannattaa pyytää neuvoa myyntiin.
Tutustu Marianne Lehikoinen: Smart Mentoring
Tutustu Petri Pyymäki: B2B myynti